- Wstęp
- główne założenie projektu .
- tematyka projektów uczniowskich.
- Cele projektu
- edukacyjne
- operacyjne
- Forma pracy.
- Środki dydaktyczne.
- Etapy realizacji i ocena pracy uczniów.
- Ewaluacja.
- Podsumowanie projektu
- Wstęp
- Główne założenie projektu:
Lekcję taką, można realizować po zapoznaniu uczniów szkoły średniej z wiadomościami z zakresu kinematyki, dynamiki oraz podstaw informatyki. Głównym założeniem projektu jest to, aby uczniowie samodzielnie dotarli do zagadnień i potrafili je w sposób niekonwencjonalny przedstawić na lekcji. Zagadnienia te zostały przydzielone uczniom do realizacji w postaci modułów lekcyjnych .Na lekcjach informatyki uczniowie wykorzystują Internet w celu wyszukiwania potrzebnych wiadomości, a także w celu wykorzystania ich np. w postaci prezentacji multimedialnej.
- Zagadnienia fizyczne(tematy projektów uczniowskich)
- Wyjaśnienie działania sił tarcia w różnych ruchach.
- Interpretacja sił tarcia.
- Analiza tarcia na podstawie danego rodzaju ruchu.
- Wyznaczanie współczynnika tarcia statycznego i dynamicznego.
- Sposoby zwiększania i zmniejszania siły tarcia.
- Zastosowania techniczne zjawiska tarcia.
- Cele projektu.
- Edukacyjne:
- Poznanie istoty i charakteru sił tarcia.
- Sprawdzenie od jakich czynników zależy tarcie.
- Analiza ruchu ciał uwzględniająca siłę tarcia.
- Wykazanie pozytywnych i negatywnych skutku działania siły tarcia oraz sposobów jakimi możemy zmniejszać siłę tarcia i inne siły powodujące opór ruchu.
- Przygotowanie do rozumnego poszukiwania i oceny informacji.
- Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami nauki i techniki.
- Zapoznanie z multimedialnymi źródłami informacji.
- Operacyjne:
- Wykazanie praktycznego znaczenia występowania zjawiska tarcia w przyrodzie. operacyjne
- Umiejętność analizowania sytuacji fizycznej.
- Umiejętność łączenia zdobytej wiedzy w logiczną całość.
- Doskonalenie umiejętności pracy zespołowej.
- Wyrabianie właściwej postawy wobec kolegów przy pracy zespołowej.
- Wyrabianie u uczniów nawyku samodzielności, dokładności i odpowiedzialności.
- Rozwijanie u uczniów umiejętności wyciągania i formułowania wniosków.
- Zaktywizowanie uczniów na lekcjach fizyki.
- Wykorzystanie wiedzy o tarciu w życiu codziennym, nauce i technice.
- Wykorzystywanie narzędzia jakim jest komputer do nauki, zdobywania niezbędnej informacji, przetwarzania danych i wykonywania złożonych obliczeń.
- Umiejętność nawiązywania ciekawych kontaktów w celu pozyskania wiedzy i niezbędnej informacji.
- Forma pracy.
- praca w grupach 4-5osobowych w ramach ustalonych zadań.
- zbieranie informacji i ich opracowanie.
- techniczne przygotowanie lub wykonanie projektu.
- prezentacja projektów i ich ocena.
- Środki dydaktyczne:
- komputer z oprogramowaniem umożliwiający łączenie się z Internetem oraz umożliwiający analizę otrzymanych wyników pomiarowych;
- proste przyrządy takie jak: dynamometr, klocki, deska na której budujemy równię pochyłą, linijka;
- rzutnik do slajdów, ekran do rzutnika, telewizor z odtwarzaczem kaset VHS lub płyt DVD, foliogramy;
- komputerowe programy edukacyjne z symulacjami zjawiska tarcia, kamera VHS, płyty CD, dyskietki, kasety VHS.
- Etapy realizacji :
- Przygotowanie metody:
Zadania dla nauczyciela:
- określenie możliwości uczniów,
- ocena zasobów szkoły i środowiska,
- określenie celów kształcenia,
- zaplanowanie własnych działań w trakcie przygotowania i realizacji projektu,
- przygotowanie kryteriów oceny.
- Wybór tematu i określenie celów projektu:
Zadania dla nauczyciela
- przedstawienie rodzaju lub zakresu tematycznego projektu,
- dokonanie lub zaakceptowanie podziału na grupy, wybór lidera grupy,
- zawieranie kontraktów na realizację zadań z poszczególnymi grupami,
- ocena dotychczasowych rezultatów pracy uczniów(oryginalność pomysłu doświadczenia, ciekawy wybór metody prezentacji, celowość projektu, umiejętność prezentacji pomysłu), Zadanie dla ucznia (pierwsza lekcja)
- poszukiwanie pomysłów przez wszystkich uczniów(burza mózgów),
- selekcja pomysłów,
- wybór metody projektu,
- krótka prezentacja głównych założeń projektu i uzasadnienie wyboru tematu przez liderów grup
- Przygotowanie programu projektu:
Zadanie dla nauczyciela
- udzielanie konsultacji,
- ocena efektów pracy na tym etapie,
Zadanie dla ucznia (praca domowa)
- przygotowanie harmonogramu działań,
- ustalenie zadań dla poszczególnych członków grupy,
- sporządzenie kosztów własnych
- Realizacja projektu
Zadanie dla nauczyciela
- udzielanie konsultacji,
- ocena efektów pracy na tym etapie.
Zadanie dla ucznia (praca domowa)
- zbieranie informacji i ich opracowanie
- poszukiwanie sojuszników ( rodzice, nauczyciele, pracownicy naukowi ,Internet ,itp.)
- techniczne przygotowanie lub wykonanie projektu badawczego (przygotowanie doświadczenia, prezentacja komputerowa analizy danych doświadczalnego wyznaczania współczynnika tarcia , pokaz filmów VHS, projekcja slajdów wykazujących skutki tarcia np. zdarte opony, koleiny na drogach, itp., pokaz symulacji komputerowych z zastosowaniem siły tarcia, analiza zadań z zastosowaniem wzoru II zasady dynamiki uwzględniającego siłę tarcia (ma = F – T) .
- Prezentacja projektu
Zadanie dla nauczyciela
- ocena prezentacji na każdym etapie,
- ocena udziału w pracach poszczególnych uczniów,
- ocena całości projektu
Zadanie dla ucznia ( 2 lub 3 x po 45 min w zależności od liczebności klasy)
- członkowie grup prezentują swoje projekty i współuczestniczą w ich ocenie,
- wykonują doświadczenie, dokonują pomiarów i analizę statystyczną błędów pomiarowych,
- przedstawiają zdjęcia, slajdy, programy komputerowe,
- analizują zadania, omawiają zrealizowany przez siebie film na kasecie VHS wykazujący istnienie sił tarcia w przyrodzie ich skutkach pozytywnych i negatywnych.
- Ewaluacja
Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów, zawierająca uwagi na temat przedstawionego projektu.
- Dyskusja, podsumowanie, rozwiązanie kontraktów.
Autor : Krzysztof Koziołek |